M/S AILSA PRINCESS.

Byggd 1971 av Cant. Nav. Breda S.p.A., Venedig, Italien.

Varvsnummer. 272.

Dimensioner. 115,54 x 17,38 x 4,0 m.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 6177/ 2047/ 894.

Maskineri. Två Crossley Premier SEMT Pielstick 16PC2V dieslar.

Effekt. 10710 kW.

Knop. 20,7.

Passagerare. 1800.

Hyttplatser. 140.

Bilar. 190.

Lastmeter. 326.

IMO. 7038379.

1970 11 28. Sjösatt.

Levererades 22 juni 1971 till British Transport Ship Management (Scotland) Ltd., London. Registrerad förr Carpass (Shipping) Ltd., London, England.

1971 06 27. Avgick Venedig.

1971 07 07. Insatt i Sealink trafik mellan Stranraer - Larne.

1975 12 04. Insatt mellan Ardrossan - Larne för en kort tid.

1980 05 31 - 1980 06 02. Insatt mellan Holyhead - Dun Laoghaire.

1982 02 11 - 1982 03 11. Insatt mellan Heysham - Douglas.

1982 04 02 - 1982 10. Insatt mellan Weymouth - Cherbourg.

1982 10 - 1982 10 15. Insatt mellan Folkestone - Boulogne.

1982 10 21 - 1982 11. Insatt mellan Holyhead - Dun Laoghaire.

1982 11. Utchartrad för fyra veckor till Brittiska Försvarsministeriet och ombyggd vid Cammel Laird, Birkenhead till minutläggare.

1983 01 02 - 1983 02 23. Insatt mellan Folkestone - Boulogne.

1983. Insatt mellan Weymouth - Cherbourg.

1984 01 02 - 1984 02 23. Insatt mellan Folkestone - Boulogne.

1984 07 18. Säljs Sealink U.K. till Sea Containers Ltd, Bermuda. Rederiet ändrar namn till Sealink British Ferries U.K.

1984 10 08. Ankom St Helier för kontroll av ramper, därefter uppfräschad för sin nya trafik.

1985 04 23. Insatt mellan Weymouth - Jersey/Guernsey.

1985 05 24. Omdöpt till EARL HAROLD.

1987 10. Insatt mellan Fishguard - Rosslare, då ST BRENDAN hade fått maskinfel.

1988 12. Insatt mellan Stranraer - Larne.

1989 04 05 - 1989 10 28. Utchartrad till B&I Line, Insatt mellan Pembroke Dock - Rosslare. Överförd till Bahama flagg, hemmahamn Nassau.

1989 10 12. Upplagd i River Fal.

1989 11 14. Såld till Aktoploiki Maritime, Pireus, Grekland.

1989 12 02. Avgick Falmouth mot Grekland. Omdöpt till DIMITRA för Agoudimos.

1990. Såld till Samos A Shipping Co, Pireus, Grekland.

1990. Insatt för GA Ferries trafik mellan Pireus - Syros - Tinos - Mykonos - Paros - Naxos - Amorgos - Astipalea - Ikaria - Samos.

1994 11. Såld till Agapitos Line, Pireus, Grekland. Omdöpt till NAIAS EXPRESS.

1994. Insatt mellan Pireus - Syros - Tinos - Mykonos - Paros - Naxos - Heraklia - Schinousses - Koufonissia.

1999 11 18. Såld till Minoan Flying Dolphins, Pireus, Grekland.

2000. Omdöpt till EXPRESS ADONIS. Insatt i Hellas Ferries trafik.

2003 11 02. Slet sig fartyget i hård väder, när det låg i Allonisos. Fick skador på ena propellern.

2004 09. Insatt mellan Pireus - Kythnos - Serifos - Sifnos - Kimolos - Milos. 

2004. Upplagd och satt till försäljning.

2005 01. Överförd till Hellenic Seaways, Pireus, Grekland.

2005. Upplagd i Pireus.

2005 12. Såld till Gupta G 6090, Indien.

2006 01 21. Omdöpt till NEW CARIBBEAN PRINCESS. Registrerad för Gautum Gupta, Rockford, USA. (Satt under Panama flagg).

2006 02. Bogserad till Drapetsona.

2006 07 16. Avgick Grekland.

2006 10. Låg för ankar utanför Mumbai, Indien.

200?. Insatt för Samudera Ferry Shipping & Cruise Services, Mumbai, Indien på kryssningar.

2010 04. Såld till Indiska upphuggare. Omdöpt till NEW CAMBAY PRINCE, samt satt under Moroni flagg.

2010 04 22. Avgick Mumbai mot Alang.

2010 05 06. Påbörjades upphuggningen.

M/S AILSA PRINCESS.

M/S EARL HAROLD.

M/S DIMITRA.

M/S NAIAS EXPRESS.

M/S EXPRESS ADONIS.

M/S NEW CARIBBEAN PRINCESS.

Tillbaka till British Rail.

Tillbaka till Sealink.

Tillbaka till B&I Line.

Tillbaka till GA Ferries.

Tillbaka till Agapitos Lines.

Tillbaka till Hellas Ferries.

Tillbaka till Hellenic Seaways.

© 2020 faktaomfartyg.